کارکردهای مسجد
روی ماه پروردگار
نماز-ستون دین

 

مسجد یکی از ارکان هویت جوامع اسلامی است و در تاریخ اسلام نقش موثری در رساندن پیام الهی به مومنان و باروری استعدادهای متعالی آنان داشته است. شناخت زوایای ارتباطی مسجد تاثیر بسزایی در استفاده از هر چه بهتر و بیشتر از این مکان را در بر دارد.
با نگاهی گذرا به تاریخ صدر اسلام و پس از آن، درمی‌یابیم که مسجد از آغاز پیدایش تاکنون به عنوان مرکز مهمی برای انجام رسالت رسول خدا(ص)، منشأ تحولات و خدمات، و پایگاهی برای ابلاغ پیامهای الهی به شمار میرفته است. در حال حاضر نیز مساجد در زمینه‌های مختلف دارای فعالیتهای گسترده می‌باشند و هر چه این فعالیتها و کارکردها از تنوع بیش‌تری برخوردار باشد مسلماً از جذابیت و اقبال بیش‌تری برخوردار شده و مورد استقبال گسترده‌تری از سوی تمامی اقشار جامعه، به‌ویژه قشر جوان قرار خواهد گرفت که نتیجة آن افزایش اعتقادات مذهبی و دین‌باوری در سطح جامعه می‌باشد.
مسجدکانون اتحاد و همبستگى و انس و الفت مسلمانان است که مرد مهر منطقه ومحله راروزى چندنوبت درکنار هم درنمازهاى جماعت جمع وباهم مأنوس مى سازد و مسجدجامع وجمعه هفته اى يكبار همه اجتماعات مساجد را يكجا در نمازجمعه گرد مى آورد و مسجدالحرام ومسجدالنبى مسلمانان کشورهاى مختلف اسلامى رايكجا جمع ومتحد مى سازد. مارس لبو ازار اسلام شناس سويسى راجع به نقش نيرومند مسجد در فرهنگ،اقتصاد، سياست و وحدت مسلمانان چنين مى نويسد: «مسجد عامل نيرومندى در همبستگى و اتحاد مسلمانان جهان است و اهميت اجتماعى وفرهنگى آنرا ازاين بابت نمى توان ناديده گرفت، مخصوصا در روزگار معاصر که مسلمانان شور وحرارت صدراسلام را دگربار ازخود نشان مى دهند،مساجد به صورت مراکز تربيت روحانى وپايگاه جنبش امت مسلمان نسبت به ستمگران وسلطه جويان درآمدهاست.»(بوازار، 1369، صص 102-103)وبه تدريج مساجد موقعيت سالهاى نخستين ظهور اسلام را به دست آورده اند. انجام اعمال عبادى نمازجماعت به صورت يكدست و منظم،بيانگر اين حقيقت است که اگر افراد مسلمان اراده بكنند،مى توانند درتمام امور زندگى نظم و انضباط داشته و بابهره گرفتن ازقابليتهاى نهان و آشكارخود،حلال مشكلات خود و ديگران باشند(حسینی، 1385) .

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان روی ماه پروردگار و آدرس zekrekhoda.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 34
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 34
بازدید ماه : 174
بازدید کل : 3783
تعداد مطالب : 43
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1